Digitalisering en automatisering hebben grote invloed op de processen van een bedrijf. Steeds vaker maken bedrijven gebruik van bijvoorbeeld online betalingen, een online database en online marketing tools. Het is dus belangrijk dat deze gegevens beveiligd zijn, dit is in het belang van bedrijven en hun klanten. Uit onderzoek blijkt dat 85% van alle ondernemers de gevaren van cybercriminaliteit onderschat. Hackers, online afpersing en cybercrime. Het lijkt ver van je bed show, maar dagelijks worden ondernemers gehackt. Met onderstaande tips kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf digitaal veiliger wordt.  
  1. Maak gebruik van automatische updates
Zorg ervoor dat je software regelmatig geüpdatet wordt. Dit kan het best automatisch gebeuren, zodat je het nooit vergeet en je altijd de nieuwste en veiligste versie gebruikt. Hiermee voorkom je dat er zwakke plekken in je software zitten, die een bedreiging kunnen zijn voor jou en jouw klanten. Vergeet ook niet de software op apparaten die je gebruikt, zoals tablets en telefoons.  
  1. Maak gebruik van een firewall
Door middel van een firewall zorg je ervoor dat er geen ongewenste binnenkomende en uitgaande netwerkverbindingen zijn. Vaak bestaat een firewall uit software, waarvan het uiterst belangrijk is om deze up-to-date te houden. Ook hiervoor zijn automatische updates het beste.  
  1. Maak back-ups
Back-ups van uw data zijn essentieel om deze niet te verliezen. Maak hierbij gebruik van de 3-2-1 methode, 3 kopieën van je data waarvan er 2 in je bedrijf aanwezig zijn en 1 buiten je bedrijf. Het is belangrijk om back-ups regelmatig te testen.  
  1. Beveilig data
Data is vaak onmisbaar voor een bedrijf om goed en gepast werk te leveren. Deze data is vaak privacygevoelig, zoals klant- en adresgegevens. Dit is een extra reden om voor een goede databeveiliging te zorgen. Versleutel deze informatie met behulp van een wachtwoord. Wees tevens op de hoogte van de laatste regelgeving rondom het bewaren van privacygevoelige informatie. Stel degene van wie je persoonsgegevens verzamelt op de hoogte van wat je doet en met welk doel. Geef hen ook de gelegenheid om zichzelf uit te schrijven of de verzameling stop te zetten.  
  1. Beveilig gebruik van online diensten
Online diensten zoals e-mail, contact opnemen via een website en betalingen kunnen het beste via een beveiligde verbindingen gebeuren. Hiermee beveilig je namelijk de data van je klanten, maar ook die van jezelf. Werk je veel in de cloud? Versleutel dan de gegevens die je opslaat en met anderen deelt.   Wilt je weten of jouw onderneming voldoende beschermd is tegen online criminaliteit? Gebruik dan de hulp van de Veilig Online Ondernemen Academy van de Kamer van Koophandel. Daarmee krijg je direct inzicht in uw beveiligingsniveau. Daarnaast is er ook een Cyber Risico Scan beschikbaar die op detailniveau de technische risico's van de eigen website en online omgeving blootlegt. Meer informatie via Kamer van Koophandel.   In 2018 start de overheid met het zogenoemde Digital Trust Centre (DTC) waarin samen wordt gewerkt met ondernemers aan digitale veiligheid. Het DTC biedt onder andere informatie over dreigingen en advies over maatregelen aan het bedrijfsleven. Meer informatie via De Rijksoverheid